Google Translate

zaterdag 21 april 2012

Funäsdalen

Funäsdalen, een gehuchtje wat ligt in Härjedalen. Volgens Wikipedia 890 inwoners in 2010. Ik heb het al eerder gehad over Funäsdalen en wel over de TOR meteorietinslag.

De officiële site is te vinden op http://www.funasfjallen.se. Een site met links die wat te maken hebben met Funäs is te vinden op http://www.funäs.se.


Het is een dorpje met een leuke winkelstraat. Hieronder volgen wat bezienswaardigheden van Funäsdalen.


Hieronder de kerk van Funäsdalen met daarachter Funäsdalsberget. Over Funäsdalsberget ga ik het in een apart blog nog over hebben. De kerk is gebouwd in 1927.


Op internet nog een leuke foto van de kerk gevonden.


Op 1 maart 2012 heeft Sofia Jannok nog opgetreden in de kerk. Dit is de muziek die ook op dit blog te horen is. Dankzij Gonny de muziek ontdekt :-).

In Funäsdalen is ook een Samiska Huset aanwezig. Zie foto hieronder.


Samiska Huset is een onderdeel van Anådalen Saemien Sijte. In deze winkel is handwerk, rendierenvlees en meer te koop. Er waren ook schilderijen aanwezig. Hiervan een foto gemaakt. Ze waren er ook in het blauw. Die waren nog mooier. Helaas zijn deze foto's mislukt. Ik weet niet of ze te koop waren. Niet gevraagd anders had ik de blauwe zeker gehaald.


Meer info over Samiska Huset is hier te vinden.



Troltrumman is een klein winkeltje met hele dure en mooie spullen. Ik kon op internet niets over terug vinden.

En nog een Sami shop Allt i Vilt. Die hebben wel een website. Ook hier leuke spullen te koop.


Er is ook een boetiek in Funäsdalen en wel Butik Flava. Ik ben er zelf niet binnen geweest. De dames zijn er binnen geweest. Ik heb een aantal foto's gemaakt van het gezellige shopje.



Meer informatie over Butik Flava is te vinden op hun website www.flava.se en Facebook.

Eén van de laatste winkels is Magasinets keramik. Een winkeltje met grappige keramieken figuurtjes.


Op de website van Magasinets keramik staan enkele figuren. Onze dochter heeft hier een paardje gekocht. Het lijkt een beetje op het paard hieronder:

Het toeristenbureau is zeer uitgebreid met best wel veel informatie. Hier zijn onder andere de Goldtur wandelingen te halen (30 stuks). De wandelingen kosten 10 kronen per stuk. Ze zijn ook te downloaden op Goldtur30.


Zoals hierboven te zien is, is hier ook het Fjäll museum. Het Fjäll museum heeft een eigen website met zeer veel informatie.


Kortom. een leuk dorpje met best wel veel dingen te doen.

4 opmerkingen:

  1. Inderdaad veel te doen voor zo'n klein plaatsje, kijk mijn ogen uit. Wil je een volgende keer die kinderwagen met rode geraniums voor me meenemen? Enig! Ben benieuwd naar het logje over de kerk. Ik weet dat Zweedse kerken van binnen meestal verrassend prachtig zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat kan ik ze niet aandoen :-). Dat is het enige wat naar de winkel verwijst. Het logje over de kerk komt er niet. We zijn er niet binnen geweest. Het logje zal gaan over Funäsberget. Dat is de berg op de achtergrond waar het kerkje staat. Volgende keer proberen we het kerkje mee te pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer te snel gelezen wat de kerk en de berg betreft :-)

    BeantwoordenVerwijderen