Google Translate

donderdag 24 augustus 2017

Prestholtrunden

Op de laatste dag van de vakantie in Noorwegen hebben we het plaatsje Geilo aangedaan. Geilo is een bekende plaats en we waren wel benieuwd hoe het was in Oh Oh Geilo. Het stelde naar mijn mening weinig voor in de zomer en om toch niet voor niets naar Geilo te zijn gegaan, zijn we naar het toeristenbureau gegaan. In het toeristenbureau zagen we de Prestholtrunden wandeling. Toch maar om wat meer informatie gevraagd waar het pad zich bevond. Volgens het toeristenbureau was er niet het mooiste weer voorspeld voor die middag en dat je dan het beste de trap kon nemen en vervolgens weer naar beneden kon gaan als het slecht weer was. Geen enkele informatie over tol of zoiets, maar bij navraag bleek dat het punt alleen via een tolweg is te benaderen. De tolweg bleek 40 NOK te kosten en werkt niet met een creditcard, dus eerst maar op zoek naar muntgeld. De hele week in Noorwegen geen cashgeld gebruikt en nu bij een tolweg heb je het nodig en als je het nodig hebt, kun je het natuurlijk niet simpel krijgen. Geprobeerd meer te pinnen bij een winkel. Ging natuurlijk niet goed. Vervolgens maar een geldautomaat gezocht en wat Noorse biljetten eruit gehaald. Biljetten die weer omgezet moesten worden naar muntgeld. Uiteindelijk gelukt. In de zoektocht naar muntgeld zijn we ook nog even naar de dierenwinkel Min Beste Venn geweest en werden in het Nederlands begroet. Achteraf dacht ik nog, zou ze van het blog Oh Oh Geilo zijn? Bij het schrijven van deze post blijkt dit inderdaad Greet te zijn.

Met het muntgeld op zak op naar Prestholt en op een gegeven moment kwamen we inderdaad de tolweg tegen.

Verder rijden op de tolweg en we naderden het punt. Informatie genoeg daar. Spectaculair uitzicht en in het oosten op het pad een rendierenval die de voorouders gebruikten om rendieren te vangen. Ziet er veelbelovend uit.

Helaas werd het weer steeds minder toen we hoger kwamen met de auto. We zijn eerst nog wel even bij de Prestholt servering binnen geweest, want na de wandeling zou deze gesloten zijn. Wat een gezellig plekje zeg en heerlijk warm. Na een wafel zijn we er met tegenzin weer weg gegaan.

De warmte verlaten en de kou weer in en een poging gedaan om te beginnen aan de Presholtrunden.

Eerst kom je nog langs een geitenkaasmakerij.

Hol Ysteri.
Eindelijk beginnen met de klim.

Over het stenen pad, aangelegd door sjerpa's van Nepal, ruim een kilometer naar boven. Helaas komen we steeds meer met onze hoofd in de wolken.

Bovenaan het pad kwamen we schapen tegen.

Van een afstand waren ze bijna niet meer te zien dus besloten we om weer met hetzelfde pad naar beneden te gaan. De prachtige uitzichten krijgen we zo niet te zien :-).

Door over de stenen trap te lopen heb ik wel respect gekregen voor de mensen die het pad hebben aangelegd. In dit artikel is te lezen en te zien hoe men de trap heeft aangelegd. Vier jaar werk en 600 ton steen.

Hoe ziet het eruit als het weer wel goed is? Die foto's kun je zien op het Noorwegen2016 blog bij het kopje 18 augustus 2016.

Meer informatie over Prestholtrunden is te vinden op:
- Visit Norway Prestholtrunden.
- Visit Norway Hallingskarvet.
- Website Prestholt.
- Facebook Prestholt Geitost.
- Prestholtrunden.
- Outt Prestholtrunden.
- Tripadvisor.
- Prestholt Geitost.

1. Erg jammer dat er geen uitzicht te zien was. Daar ga je uiteindelijk toch ook voor. Zo'n pad van grote stenen is gelukkig goed te volgen, ook al is het zicht slecht. Indrukwekkend dat het is aangelegd door sherpa's. Wat een klus!
    Volgens mij is er bij Rjukan boven op de Hardangervidda ook zo'n pad door sherpa's aangelegd: Solstien. Dan moet je eerst met de kabelbaan naar boven en daar begint de wandeling. Dat lijkt ons ook nog wel eens mooi om te doen, als het weer meezit tenminste.
    O ja, eerst misschien info inwinnen bij het toeristenbureau... of niet... ;-)
    Het interieur van Prestholt servering ziet er mooi en gezellig uit. Ik kan me voorstellen dat jullie daar prima zaten :-)
    We hebben het uitzicht bekeken op Noorwegen 2016 blog. Zeker de moeite waard. Ik las er ook over andere wandelingen waarbij de paden soms niet meer terug te vinden waren. Bekend verschijnsel... ;-) Dan zijn we altijd blij dat we een GPS bij ons hebben.

1. We doen meestal de wandelingen die goed gemarkeerd zijn, dus gaat tot nu toe altijd goed. Ook niet te lange wandelingen want de rest van de drie weken willen we ook nog wat zien.

Volgens het artikel hebben de sherpa's eerder een pad gelegd bij Stoltzekleiven in Bergen en zijn ze bezig in Prekestolen en in Rauland met het aanleggen. Het artikel is van september 2014 dus zullen ze daar wel gevorderd zijn.
      Wat info gezocht over Rjukan en de kabelbaan kost 130 NOK voor een retourtje. Ritje duurt 5 minuten heen en weer 5 minuten terug. Wel een belevenis zo te zien.

Verwijderen
    2. Logisch dat jullie niet al te lange wandelingen maken.

O, worden er nog meer paden aangelegd? Drie jaar verder, misschien dat sommige al af zijn.

Ja, met die kabelbaan is steil naar boven, maar eenmaal daar aangekomen valt er volgens mij genoeg moois te zien en zeker als je aan de wandel gaat.

Verwijderen
    3. De trap bij Prestholtrunden heeft vier jaar geduurd, dus het zou kunnen.

2. Jammer dat het uitzicht beperkt was, maar de foto's geven wel een prachtige plek weer.

1. Heeft ook wel wat dat je niet alles kunt bekijken wat je in gedachten had.