Google Translate

zondag 8 januari 2017

Hraunið (The Lava Field)

Seriedetails:
Titel: Hraunið (The Lava Field)
Jaar: 2014
Verhaal: Sveinbjörn I. Baldvinsson
Regisseur Reynir Lyngdal
Acteurs: Björn Hlynur Haraldsson, Heida Reed, Joi Johannsson
Duur: 4 afleveringen van 1 uur
IMDB cijfer: 6,7



Samenvatting:
Wanneer de uit Reykjavik afkomstige misdaaddetective Helgi Marvi Runarsson wordt ingeschakeld om een zelfmoord op het schiereiland Snæfellsnes te onderzoeken, blijkt de zaak helemaal niet zo eenvoudig te zijn. Meegesleurd in een draaikolk van sinistere bewijzen, komen ook Helgi's diep verborgen geheimen boven water.

De serie:
Eind 2015 had ik de IJslandse serie Hamarinn (The Cliff) gekeken. Een serie bestaande uit vier afleveringen. Er was toen ook al een vervolg op de serie met de titel Hraunið (The Lava Field). Ik had die serie toen nog niet bekeken. Eind december 2016 kwam ik erachter dat Netflix de serie beschikbaar heeft gesteld. Direct gekeken natuurlijk. Net als met de serie Case is het weer eens lekker onduidelijk. De serie heet op Netflix Hamarinn (The Cliff), maar zo heet de eerste serie uit 2009 en de tweede serie heet dus Hraunið (The Lava Field). Om het nog complexer te maken, kan ik de serie Hraunið (The Lava Field) niet meer op Netflix terugvinden. Ik wou nog even wat nakijken, maar de serie is niet meer te vinden. Ik heb zelfs in mijn geschiedenis van Netflix gekeken en daar staat nog wel dat seizoen twee bekeken is, maar als ik er op klik dan kom je terecht bij seizoen één. Seizoen één is dus nog wel beschikbaar. Heel vreemd. Misschien spelen de mystieke krachten van IJsland een spelletje?

Genoeg over de eigenaardigheden van Netflix. Nu over de serie zelf. Helgi (Björn Hlynur Haraldsson) is de enige die nog meedoet van het eerste seizoen. Hij werkt nog steeds als rechercheur bij de politie van Reykjavik. Inga (Dóra Jóhannsdóttir) is dus niet meer zijn collega. Gréta (Heida Reed) is nu zijn collega en net begonnen. Het klikt niet tussen die twee. Dit is goed te merken tijdens het onderzoek naar een zelfmoord op Snæfellsnes. Is de zelfmoord wel een zelfmoord of is het toch moord? Het onderzoek naar de dood moet dit uitwijzen. Tijdens het onderzoek waarin Helgi centraal staat, kom je meer te weten over Helgi zelf. Pas gescheiden, een dochter en overleden zoon. Tevens is er iets gebeurt in zijn verleden wat te maken heeft met de zaak. Ik kan dit niet goed matchen met het eerste seizoen. De overleden zoon wel, maar de rest niet.

Het verhaal zelf is erg goed. Helgi wordt gelukkig door dezelfde acteur gespeeld als in seizoen één. Gréta doet niet onder voor Inga en haar karakter is heerlijk om te zien. De beelden zijn deze keer wel fantastisch en doen niet oubollig aan zoals in het eerste seizoen. De sfeer is lekker duister. Het lava veld is indrukwekkend en de vaart zit er goed in. Dat vind ik wel fijn van een vierdelige serie, er wordt geen tijd verspilt aan nutteloze informatie. De laatste aflevering is dan zeker de beste waarin het allemaal wel heel spannend wordt en de climax aan het eind geweldig is. De titel Hamarinn (The Cliff) zou dan niet misstaan :-). Mooie serie en veel beter dan seizoen één.

Wetenswaardigheden:
Dit ging wat lastig deze keer. Seizoen twee is namelijk niet meer te zien op Netflix. De muziek in de serie viel me op en ik heb daarom maar op internet gezocht. De playlist van de film is terug te vinden op Spotify. Twee nummers vallen in positieve zin op en dat zijn de nummers Everything is gonna be like everything will ever be van Hjaltalín en Dauð hóra van HAM. Vooral het nummer van Hjaltalín is een juweeltje. Ik heb beide nummers hieronder opgenomen.



Verder kwam ik toevallig de website van acteur Joi Johansson (Gisli in de serie) tegen. Het blijkt dat hij speelt in de het tweede seizoen van de serie Fortitude. De trailer van het tweede seizoen is te zien op zijn website.

Recensies:
- The Killing times
- DVDInfo
- Netflix TV shows review

3 opmerkingen:

  1. Dank voor de tip. Ik heb net “Trapped” gezien, ik weet niet de ijslande serienaam, ik vond het erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De IJslandse naam van Trapped, Ófærð is nauwelijks uit te spreken :-). Het is wachten op het tweede seizoen van Trapped.

      Verwijderen
    2. Trapped...it was this Maikkon make recommendations...:)

      Verwijderen